خدمات

غرفه-سازی-نمایشگاهی
غرفه-سازی-نمایشگاهی
غرفه-سازی-نمایشگاهی
غرفه-سازی-نمایشگاهی
غرفه-سازی-نمایشگاهی

غرفه سازی نمایشگاهی

نمایشگاه در یک تعریف کلی به عنوان یک اجتماع متمرکز بازرگانی برای ارایه کالا به مشتریان، داد و ستد و بازاریابی مستقیم پیشینه ای چند هزار ساله دارد اما در دو سده اخیر و به ویژه پس از انقلاب صنعتی ویژگی ها و مناسبات نمایشگاه هم دگرگون شده است، پیکره ای امروزین یافته و در قالب یک صنعت شناخته شده است، صنعتی که پیوسته به موازات دیگر صنایع توسعه پیدا کرده است. یکی از الزامات همیشگی برگزاری نمایشگاه تعیین محدوده غرفه ها بوده است، بدین ترتیب مفهوم غرفه از روز نخست با نمایشگاه همراه بوده است اما در ابتدا صرفا کارکرد جداکننده داشته است ولی به موازات توسعه صنعت نمایشگاه مفهوم غرفه نیز توسعه و تکامل یافته است و از کارکرد تعیین صرف محدود جغرافیایی فراتر رفته  به طوری که غرفه سازی در چهارچوب برنامه های تبلیغاتی و برند سازی جایگاه پیدا کرده است.

 

غرفه سازی نوین در بستر زمان، یک سیر تکاملی را سپری کرده است، تا پیش از دهه های اخیر برای جداسازی فضاها و تعیین چهارچوب غرفه از دیوارهای جداکننده یک شکل و بسیار ساده بهره گیری می شد و توسعه غرفه سازی در حد بهبود کیفیت و پیشرفت این دست جداکننده ها بود، غرفه های پیش ساخته با بهره گیری از سازه های مدولار هشت پر و اسپیس فریم ها یک گام نوین در غرفه سازی به شمار می آمد که از دید اجرایی با توجه مختصات و ویژگی های یک نمایشگاه از جمله مدت محدود برگزاری و فرصت اندک ساخت و ساز قابلیت های خوبی در اختیار برگزارکنندها قرار می داد، سهولت و سرعت ساخت، سبُک بودن، سهولت حمل و نقل و امکان بکارگیری چندباره، از مزیت های مهم غرفه های پیش ساخته بود، اما غرفه های پیش ساخته ی همگون و بی هویت، پاسخگوی نیازهای بازاریابی و برندینگ شرکت ها نبود، نیاز به غرفه هایی مطابق هویت سازمانی و رویکردهای نمایشگاهی شرکت ها، متفاوت بودن، گیرا بودن، شاخص بودن و مواردی از این دست به تدریج غرفه سازی خاص و انحصاری را در صنعت نمایشگاهی مطرح کرد. غرفه هایی با طرح های ویژه و انحصاری و ترکیبی از مواد و متریال های گوناگون برای رسیدن به یک فرم ویژه و جذاب در عین پاسخگویی به نیازهای کارکردی و سیاست های نمایشگاهی شرکت ها.

 

با رواج غرفه سازی ترکیب ظاهری نمایشگاه ها جذاب تر و گیرا تر شد، غرفه های سبک پیش ساخته با ترکیب ظاهری همگون، ساده و بی روح جای خود را به غرفه هایی با فرم های متنوع و ترکیب های خلاق و رنگانگ داد که هر کدام مبتنی بر هویت، پیام و کارکرد خاص هستند. این دست غرفه ها که با نام هایی چون غرفه های خاص، غرفه های ساخت و سازی یا خودساز شناخته می شوند.

 

اما صنعت غرفه سازی در همین جا متوقف نشد، برخی محدودیت های غرفه های خاص از جمله هزینه قابل توجه طراحی و ساخت غرفه، یک بار مصرف بودن غرفه، اتلاف مواد مصرفی، صرف زمان بیشتر برای ساخت و جمع آوری، ضریب ریسک بالاتر، زمینه پیدایش نسل نوینی از غرفه های مدولار را فراهم کرد، نسل جدید غرفه های پیش ساخته یا مدولار (modular booths) نسخه های تکامل یافته و بهینه شده ای از غرفه های پیش ساخته هستند که ضمن دارار بودن مزیت های غرفه های پیش ساخته، قابلیت های ویژه ای از دید زیبایی شناسی فرم، ترکیب بندی و کارایی دارند، همچنین فاقد کاستی ها و محدودیت های غرفه های خود ساز هستند، از این رو فن آوری غرفه های مدولار نوین یک نقطه عطف در غرفه سازی به شمار می آید، نقطه آغازی در پیدایش یک دوره نوین که می شود آن را عصر جدید سازه های مدولار نمایشگاهی خواند، یک پست مدرنیسم در تکنیک های غرفه سازی.

 

ساختار(structure) سازه های پیش ساخته نسل جدید عمدتا بر پایه پروفیل های آلومینیومی استوار است، اما وجه تمایز آنها در نحوه اتصالات، شکل و نوع یراق آلات و صفحات پرکننده است که قابلیت های مختلف سازه را تعیین می کنند. طرح امروز از نوع ویژ ه های از سازه های مدولاتر پیش رفته  با عنوان مدوماکس بهره می گیرد و در یک تجربه ویژه غرفه های یک سالن در نمایشگاه گردشگری سال 94 را با ترکیبی از سازه های مدوماکس و غرفه های خود ساز طراحی و اجرا کرد. (آلبوم تصاویر این پروژه)

 

مجموعه «طرح امروز» که اکنون به شکل توسعه یافته ای در چهار حوزه کلی به ارایه خدمات می پردازد، سال 1381 خورشیدی با زمینه کاری طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی راه اندازی شد و تا امروز پا به پای تحولات و دگرگونی های صنعت غرفه سازی پیش آمده و توسعه یافته است. اکنون طرح امروز دارای گرید غرفه سازی است و در هر دو زمینه غرفه سازی خاص و غرفه سازی مدولار مدرن خدمات ارایه می کند. این مجموعه با نیروهای حرفه ای و خلاق و همچنین بهره مندی از تجهیزات پیشرفته کارنامه درخشانی از پروژه های بزرگ و متنوع را در زمینه غرفه سازی نمایشگاه و دکوراسیون داخلی در اختیار دارد و تجربه همکاری با مجموعه ها و نهادهای بزرگ و معتبر جایگاه ویژه ای به طرح امروز بخشیده است. طراحي و نظارت بر اجراي پاويون ايران در نمايشگاه بين المللي اکسپو شانگـهاي چين 2010 ، شش دوره طراحي و ساخت غرفه وزارت نفـت در نمايشگاه نفت، طراحي و ساخت بيش از سيصد غرفه در نمايشگاه هاي مختلف و ... فرازهایی از کارنامه حرفه ای طرح امروز در زمینه غرفه سازی نمایشگاهی است. برای آشنایی با کارنامه طرح امروز در زمینه غرفه سازی روی دو عنوان زیر کلیک بفرمایید:

* آلبوم تصاویر غرفه سازی طرح امروز

* فهرست کارنامه غرفه سازی طرح امروز

 

اگر فرآیند حضور در نمایشگاه براساس یک طرح جامع و هدفمند تعریف شده باشد، غرفه نمایشگاهی یکی از مولفه های مهم این طرح به شمار می آید. ترکیب ساختمان غرفه نقش بسيار تعيين کننده اي در جذب مخاطبان، نمايش اعتبار و برآوردن اهداف کارکردي غرفه دارد.  به طور کلي در طراحي غرفه دو مولفه مهم بايد به شکلي هماهنگ مدنظر قرار بگيرد، نخست ترکیب و زیبایی بصری و دوم اهداف کارکردي. براي اين منظور ابتدا مولفه هاي کارکردي غرفه روشن مي شود، سطح بندي مخاطبان و نحوه تعامل با هریک از سطوح از بازديدکنندگان، نوع کالا و خدمات، تعداد پیشخوان های یا کانترهای اطلاعات، میزهای مذاکره و گفتگو (CIP)، اتاق جلسات با میهمانان ویژه (VIP)، تعداد نمايشگرها و شيوه پذيرايي و... پس از آن مولفه هاي بصري و ترکيب بندي فرم و رنگ بر پايه رنگ هاي سازماني تعيين مي شود.

نورپردازي غرفه نيز از پارامترهاي تاثير گذار درجذب مخاطب و کارکرد درست و مناسب غرفه به شمار مي آيد. طبيعتا طراحي بر اساس مساحت و موقعيت جغرافيايي غرفه صورت مي گيرد. بدیهی است که انتخاب سبک طراحي و به کارگیری مواد و تجهيزات غرفه در تناسب با ميزان بودجه کارفرما صورت می گیرد.

یک اصل راهبردی در طراحی غرفه اینست که يک طراحي ساده و خلاقه هم در جذب مخاطبان و تامين اهداف کارکردي موثر است و هم از اتلاف هزينه بيهوده جلوگيري مي کند.

طراحی ساختمان غرفه بر اساس اهداف کارکردی آن و متناسب با مشخصات فنی صورت می گیرد، مشخصات فنی غرفه شامل یک سری مولفه های ساختاری  می شود و مواردی مانند مساحت غرفه، موقعیت جغرافیایی غرفه، ابعاد، معماری، لوازم و تجهیزات فنی غرفه را دربر می گیرد.

 

مطالب مرتبط:

غرفه سازی نمایشگاه و طراحی معرف

ویژگی های یک طراح سرآمد غرفه های نمایشگاهی

غرفه سازی مدولار آینده غرفه سازی