تازه ها

صفحه اصلی تازه ها گام های موفقیت در نمایشگاه گردشگری

 گام های موفقیت در نمایشگاه گردشگری

گام های موفقیت در نمایشگاه گردشگری

تاریخ : 1395/10/08

تهیه و تدوین محتوای مناسب برای شرکت کردن در نمایشگاه گردشگری موضوع این نوشتار است. در گام نخست می بایست شناخت کافی از بازدید کنندگان این نمایشگاه به دست آوریم. در یک نگاه کلی نمایشگاه گردشگری 2 دسته بازدیدکننده دارد: نخست بازدیدکنندگان عام هستند، یکی از وجوه تمایز نمایشگاه گردشگری با نمایشگاه های تخصصی دیگر؛ اهمیت ویژه مخاطب عام در این نمایشگاه است. اصولا بخش مهمی از مخاطبان بالقوه و بالفعل گردشگری، عامه مردم هستند. دسته دوم بازدیدکنندگان تخصصی هستند. جهانگردان، استادان، دانشجویان، پژوهشگران و مدیران مراکز خدمات اقامتی، رفاهی، تفریحی و مسافرتی، انجمن ها و نهادهای و سمن های فعال در زمینه گردشگری و... گروه مخاطبان تخصصی را دربر می گیرند.

گام بعدی پس از شناخت مخاطب، تبلیغات و اطلاع رسانی است، این گام در دو سطح تعریف می شود، نخست گزینش رسانه مناسب و دوم تهیه محتوای تبلیغاتی جذاب است.

با توجه به اهمیت مخاطب عام، رسانه های عمومی فراگیر هم از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، تلویزیون، رادیو، وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، پیام رسان های تلفن همراه، رسانه های شهری مثل نمایشگرهای غول آسا، بیلبوردها و... همگی ظرفیت هایی برای اطلاع رسانی و تبلیغات عمومی در اختیار مخاطب قرار می دهد. ارسال دعوت نامه ویژه، تماس تلفنی و دعوت حضوری راهکارهای جذب مخاطبان خاص هستند.

اما در بحث درون مایه تبلیغاتی می دانیم که موضوع گردشگری بیش از هر چیز با مفهوم فرهنگ در آمیخته است، از این رو لازم است برنامه های تبلیغی با رویکرد فرهنگ سازی تهیه بشوند. از طرفی نمایش جاذبه های گردشگری بیش از همه مستلزم بهره برداری از امکانات تصویری و مولتی مدیا است به قول معروف «شنیدن کی بود مانند دیدن»، در این زمینه به جز ساخت تیزرها و مستندهای تصویری، تکنیک واقعیت افزوده (Augmented Reality) ابزار بسیار جذاب و کارآمدی برای درک ملموس تر و عینی تر از فضاها است. بدین ترتیب که تصاویر یک کاتالوگ در اپلیکیشن نصب شده روی گوشی تلفن همراه زنده و سه بعدی می شوند، پویا نمایی می شود و امکان جستجو در مسیرها را به مخاطب می دهد و هرجا لازم باشد اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار می دهد.

 

مشارکت کنندگان این نمایشگاه در دوگروه کلی دسته بندی می شوند، نخست شرکت ها و مراکز ارایه خدمات مسافرتی، گردشگری و اقامتی و گروه دوم مجموعه های تامین کننده امکانات و تجهیزات اقامتی، مسافرتی، تفریحی از این رو گروه دوم می توانند تا اندازه ای محصولات خود را در غرفه به نمایش درآورند اما گروه نخست بیش از همه متکی بر نمایش و توصیف خدمات خود هستند، از این رو ارایه کاتالوگ های تصویری با توضیحات گویا و کامل، تهیه مولتی مدیا از خدمات و جاذبه های گردشگری و ارایه آن در قالب لوح فشرده و بهره برداری از نمایشگر های مختلف در غرفه برای پخش کردن تیزرهای مولتی مدیا در نمایشگاه گردشگری اهمیت ویژه ای برخوردارند. البته این گروه هم می توانند افزون بر ابزارهای نرم افزاری بخشی از جاذبه های گردشگری را نیز به صورت عینی ارایه کنند، به عنوان مثال برپایی یک سیاه چادر لری و بارگذاشتن یک آش محلی در فضای باز نمایشگاهی و عرضه سوغات، خوراکی ها و دمنوش های محلی، اجرای موسیقی های محلی همگی نمونه های عینی انتقال جاذبه های گردشگری هستند. یکی از ابزارهای مهم در این نمایشگاه ماکت و شبیه سازی موقعیت ها و جاذبه های گردشگری در ابعاد کوچک است.

هدایای نمایشگاهی و تخفیفات نمایشگاهی از جمله شاخص ترین عوامل جذب مخاطب نمایشگاه گردشگری هستند. یک هدیه تبلیغاتی خلاقانه کاربردی یا تزیینی می تواند پیوند ذهنی خوبی با مخاطب برقرار کند. لباس محلی از یک دست کامل تا بخش خاصی از یک لباس محلی برای کودکان یا بزرگسالان به عنوان مثال یک کلاه، روسری یا پاپوش و گیوه محلی، زیور آلات، تابلو تصویری، صنایع دستی، ظروف مصرفی، ماکت مینیاتوری تا سوغات خوراکی همگی می توانند در قالب هدیه نمایشگاهی با بسته بندی ویژه و جذاب عرضه شوند.


مسعود صادقی
مدیر روابط عمومی طرح امروز