تازه ها

صفحه اصلی تازه هارنگ سال و استراتژی نمایشگاهی

رنگ سال و استراتژی نمایشگاهی

رنگ سال و استراتژی نمایشگاهی

تاریخ : 1395/09/22

در استراتژی نمایشگاهی چگونه می توان از رنگ سال بهره گرفت؟

رنگ سال چه جایگاهی در یک حضور نمایشگاهی دارد؟

آیا از رنگ سال در ترکیب بندی رنگ غرفه می توان بهره گرفت؟!

در اقلام تبلیغاتی سالانه یا ویژه یک نمایشگاه خاص می توان از رنگ سال استفاده کرد؟

آیا رنگ لباس غرفه داران می تواند رنگ سال باشد؟   

آیا در تولید محصولی خاص می توان از رنگ سال بهره گرفت؟

 اصولا رنگ سال در استراتژی بازاریابی شرکت ها چه نقشی می تواند ایفا کند؟

 

رنگ سبز با عنوان Greenery ، رنگ سال پیشنهادی موسسه پنتون برای سال 2017 میلادی است. این رنگ یادآور برگ های جوان و جوانه گیاهان است و نماد تازه شدن و شروع دوباره عنوان شده است.

پنتون یا پانتون (Pantone) شرکتی است که با سیستم رنگ خود به نام پانتون (PMS) شناخته می‌شود، سیستم تطبیق رنگ پانتون سیستمی برای تولید رنگ استاندارد است. از این سیستم در تولید رنگ، قماش و پارچه و پلاستیک نیز استفاده می‌شود، اما بیش از همه سیستم تطبیق رنگ پنتون در چاپ به کار گرفته می شود. با استفاده از این استاندارد رنگ، تولید‌کنندگان مختلف در مکان‌های مختلف می‌توانند به سیستم پانتون مراجعه کنند تا مطمئن شوند رنگ مورد استفاده آن‌ها، همان‌ رنگی است که می‌خواهند. اهمیت موسسه پانتون در دنیای مد و معماری و طراحی بسیار زیاد است، زیرا مرجع جامع رنگ ها به شمار می رود و هر رنگ، یک کد مخصوص دارد که با ارایه آن کد در هر جای جهان که باشید، دقیقا می توانید به رنگ مورد نظر خود برسید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر کارلستات نیو جرسی آمریکا است.

شرکت پنتون از سال دوهزار میلادی تاکنون هر سال در ماه دسامبر رنگ پیشنهادی برای سال آینده را اعلام می کند. طرح اعلام رنگ سال ابتکار پنتون است و این امتیاز صورتی غیر رسمی دارد یعنی از سوی نهاد رسمی خاصی به این شرکت اعطا نشده اما برندسازی نیرومند پنتون ایده رنگ سال را در جهان جا انداخته است، به طوریکه این طرح مبنایی موثر در مد به شمار می رود و بسیاری از بزرگان دنیای مد و فشن از آن پیروی می کنند و شمار فراوانی از طراحان دنیای مد، هنر و معماری از این رنگ برای تولید و تبلیغ کارها و محصولات خود بهره می گیرند. جالب است بدانید، مایکل کورس، طراح مشهور امریکایی در کلکسیون بهار و تابستان 2017 خود از این رنگ استفاده کرده است .

 

 

با این مقدمه پرسش این است که رنگ سال چه جایگاهی در یک حضور نمایشگاهی دارد؟در استراتژی نمایشگاهی چگونه می توان از رنگ سال بهره گرفت؟ آیا از رنگ سال در ترکیب بندی رنگ غرفه می توان بهره گرفت؟! در اقلام تبلیغاتی سالانه یا ویژه یک نمایشگاه خاص می توان از رنگ سال استفاده کرد؟ آیا رنگ لباس غرفه داران می تواند رنگ سال باشد؟ آیا در تولید محصولی خاص می توان از رنگ سال بهره گرفت؟ اصولا رنگ سال در استراتژی بازاریابی شرکت ها چه نقشی می تواند ایفا کند؟

برای پاسخ به این پرسش ها نخست باید فلسفه تعیین رنگ سال را دریابیم به طور کلی تعیین رنگ سال، اگرچه با یک شعار و پیام همراه است اما مشخصا با هدف مد سازی صورت می گیرد، از این رو کاربرد آن معطوف به یک بازه یک ساله است. بدین ترتیب برای طراحان دکوراسیون، تولید کنندگان محصولات دکوراتیو، طراحان مد و لباس، تولید کنندگان لوازم خانگی، آرایشی بهداشتی ارزش تمایز، تنوع بخشی و هماهنگی با مد ایجاد می کند. از همین رو می توان در بحث ارزش آفرینی محصول و کالا از رنگ سال بهره گرفت، بدین ترتیب در ساده ترین حالت یک ارزش به محصولی متداول افزوده می شود که در گرایش خریدار موثر است، و این ارزش در رقابت با محصولات مشابه یک مزیت رقابتی به شمار می آید، در گام بعدی یک شرکت می تواند برپایه رنگ سال ویژگی های انحصاری دیگری نیز در محصول تعریف کند، فرض کنید یک تولید کننده لوازم بهداشتی و آرایشی یک عطر را با بوی خاص متناسب با رنگ سال تولید می کند یا یک تولید کننده ظروف آشپزخانه ظروفی با فرمی خاص متناسب با رنگ سال تولید می کند و این محصولات در یک دکوراسیون خانگی با ترکیب رنگ سال قرار می گیرند. حتی یک شرکت می تواند بر پایه رنگ و پیام یک سال یک مسؤولیت اجتماعی در راستای رویکرد ها و استراتژی های شرکت تعریف کند، به عنوان مثال رویکرد محیط زیستی در مسؤولیت اجتماعی یک شرکت و یا در کمپین های تبلیغاتی یک مجموعه می تواند با محوریت رنگ سبز امسال تعریف بشود. یا یک شرکت محصولات خود را به رنگ سبز با رویکرد دوستدار محیط زیست تولید کند.  اخیرا شرکت سامسونگ طرحی با عنوان «یادگاری تو به زمین» به اجرا در آورده با این مضمون که «با نام شما نهال می کاریم هر گوشی پرچمدار یک درخت» این طرح برای زنده کردن، پاسداری و گسترش جنگل ها اجرا می شود، سامسونگ قصد دارد بخشی از جنگل های ارزشمند و سرسبز هیرکانی را دوباره زنده کند، بدین ترتیب رنگ و شعار امسال می تواند با تولید یک محصول سامسونگ با رنگ سبز و با قابلیت دوستداری محیط زیست کامل بشود.

اما به کارگیری رنگ سال در حوزه برند سازی چهارچوب خاصی دارد. می دانیم که یکی از عناصر هویتی هر سازمان رنگ سازمانی است، که به عنوان یک نشانه هویت بخش همواره پایدار است و قرار است در ذهن مخاطب ماندگار باشد. رنگ سال نباید به چهارچوب های هویتی و رنگ سازمانی آسیب بزند، بدین ترتیب از رنگ سال در طراحی هویت سازمانی ازجمله لوگو، اوراق اداری و بروشور و کاتالوگ و اقلام تبلیغاتی عمومی نمی توان بهره گرفت، مگر اینکه کاتالوگ و بروشور و پوستر و... انحصارا برای یک محصول خاص مبتنی بر رنگ سال تولید شده باشد.

در یک حضور نمایشگاهی بهره گیری از رنگ سال در لباس غرفه داران و ترکیب رنگ غرفه به رویکردهای استراتژیک سازمان  بستگی دارد. ترکیب رنگی غرفه به طور معمول از جمله مولفه های هویتی یک برند به شمار می آید که مبتنی بر رنگ های سازمانی شکل می گیرد، اما در ترکیب رنگ لباس غرفه داران گزینه های بیشتری مطرح است، به طوریکه اگرچه بهتر است غرفه داران لباس یک رنگ بپوشند اما این رنگ لزوما مبتنی بر رنگ سازمانی شرکت نیست. از طرفی لازم نیست تمام لباس به رنگ سال باشد، گاهی بخشی از لباس به رنگ سال در می آید. تولید یک محصول و اقلام تبلیغاتی خاص مبتنی بر رنگ سال هم می تواند بخشی از برنامه حضور نمایشگاهی یک شرکت در یک دوره از نمایشگاه باشد.

جدای غرفه داران، رنگ خاص ممکن است به کار برگزار کنندگان یک نمایشگاه بیاید. برگزارکنندگان نمایشگاه ها ممکن است بتوانند از رنگ سال بهره برداری کنند، به عنوان نمونه رنگ سبز امسال و ارزش نمادین و پیام آن می تواند به کار نمایشگاه های محیط زیست، محصولات ارگانیک کشاورزی، انرژی های نو، پایدار و تجیدپذیر و موضوعاتی از این دست بیاید، اما بهره گیری از آن منوط به رویکردهای ستاد برگزار کننده نمایشگاه است.

 


  مسعود صادقی
مئیر روابط عمومی طرح امروز