تازه ها

صفحه اصلی تازه ها موقعیت بد غرفه در نمایشگاه

 موقعیت بد غرفه در نمایشگاه

موقعیت بد غرفه در نمایشگاه

تاریخ : 1395/09/21

یک چالش 12 رهنمود
بر پایه یک پژوهش موفقیت در حضور نمایشگاه به موقعیت غرفه نمایشگاهی در سالن بستگی ندارد. به باور وی آنچه یک موقعیت بد تصور می‌شود، ریشه در یک دیدگاه بد دارد.

موسسه «اگزیبیت سروی» نخستین پژوهش کمی را در زمینه اثر موقعیت غرفه روی موفقیت نمایشگاهی انجام داده است. بر اساس این پژوهش ‌بین موقعیت یک موقعیت یک غرفه در جلو، سمت راست، چپ یا مرکز سالن از یک سو و حجم بازدید از غرفه و میزان ماندگاری آن در ذهن مخاطب هیچ همبستگی آماری وجود ندارد. در این تحقیق 327 غرفه در McCormick Place و 208 غرفه در Houston Astrodome مورد بررسی قرار گرفته اند. در یک تحقیق دیگر که به همراهی موسسه  تحقیقاتی Business Markets صورت گرفت، نتایج مشابهی به دست آمد؛ (‌موقعیت مکانی در موفقیت نمایشگاهی یک فاکتور صفر است)

اما در نمایشگاه سیستم‌های ارتباطی‌، شبکه و اتوماسیون خانگی(CEDIA EXPO) غرفة‌ کلین (Klein) کمی دور از دسترس بازدیدکنندگان بود. این غرفه دو‌طبقه زیر طبقة اصلی قرار داشت، به طوریکه فروشندگان و مشتریان یکی پس از دیگری می‌گفتند که پیدا کردن غرفة شما بسیار مشکل  بود.

مدیر غرفه برای حل این مشکل بسیار تلاش کرد. ‌قبل از نمایشگاه از مدیریت ‌نمایشگاه خواست تا جای غرفه را تغییر دهد، ‌اما آنها موافقت نکردند. در زمان نمایشگاه، از درخواست کردند تا علامت راهنمای بزرگ‌تری در طبقة اصلی قرار دهند، تا مخاطبان به سوی غرفه کلین هدایت شوند، اما مدیرت برگزار کننده نمایشگاه ‌باز هم قبول نکرد. کلین تعداد مراجعه‌کنندگان را 40 درصد زیر حد مورد انتظار تخمین می‌زند. اما تجربة مدیر غرفه کلین نشان می‌دهد که یافتة «اگزیبیت سروی» قاعده‌ای نیست که روی سنگ حک شده باشد.

نمونه‌ای مانند کلین می‌تواند بارها و بارها رخ دهد و رخ  می‌دهد. اما در این دیدگاه نوعی چالش وجود دارد. اگر غرفه‌داران به این باور برسند که غرفة آنها در مکان بدی قرار دارد، همة تحقیقات و آمارهای جهان نمی‌توانند به آنها کمک کند.

حقیقت این است، فاکتورهایی که یک حضور نمایشگاهی را موفق و کارآمد می‌کنند، داشتن استراتژی مناسب حضور و تهیه و عرضه محتوای مناسب برای حضور نمایشگاهی است. برنامه تبلیغاتی هدفمند شامل تبلیغات پیش از نمایشگاه، تبلیغات در زمان نمایشگاه، تکنیک‌های جلب توجه همان فاکتورهایی هستند که در اختیار شما هستند تا موقعیت واقعا بد غرفه را مدیریت کنید.

خلاصه کلام‌، ‌اگر دور از چشم بازدیدکنندگان در نقطه ای دور افتاده مانده‌اید‌ و می‌خواهید مردم شما را پیدا کنند، 12 نکتة تایید‌شده وجود دارد.

 

مدیر واحد نمایشگاهی خود را گوش به زنگ فرصت‌ها نگه دارید‌:

او بهترین هم‌پیمان شما در جنگ بهسازی موقعیت بد غرفه است. این فرد می‌تواند در ثبت ضربان فضاهای نمایشگاهی باارزش باشد، چه مطلع‌شدن از کناره‌گیری یک رقیب از نمایشگاه و خالی‌شدن فضای آنها باشد‌ و چه تغییر مکان غرفه‌داران دیگر.

 

ابزار تبلیغاتی پیش از نمایشگاه را به ابزار جهت‌یابی تبدیل کنید:

از آنجا که قبل از شروع نمایشگاه موقعیت غرفه خود را می‌دانید، یک نقشه گرافیکی طراحی کنید که مسیر غرفة شما را مشخص می‌کند. یک برچسب طنزگونه به آن اضافه کنید که «‌شاید در پشت سالن باشیم اما در خط مقدم هستیم یا ‌ما را به سختی می‌توان یافت اما ارزش‌اش را داریم، ‌اگر می‌توانید ما را پیدا کنید. یک نقشة دزدان دریایی بسازید، نشانه‌ها و سر‌نخ‌هایی در آن قرار دهید که برای رسیدن به غرفه شما مسیریابی کنند.

 

با برگزار‌کننده قهر نکنید:

برگزار‌کننده نمایشگاه، مانند مدیر واحد نمایشگاهی شما، می‌تواند به نوعی در این راه کمک کند. بسیاری از نمایشگاه‌ها روزنامه یا نوعی نشریه دارند. توجه داشته باشید که نام شما را در آن وارد کنند. به این طریق بدون اینکه مجبور باشید از منابع خود استفاده کنید، به حداکثر بازدیدکننده دست خواهید یافت.

 

قرار ملاقات‌هایی را تعیین کنید و راهنمایی‌های لازم را انجام دهید:

تعیین قرار ملاقات با مشتریان همیشه یک اولویت است اما هنگامی که خریداران مجبور می‌شوند برای رسیدن به غرفة‌ شما ‌مسیر مشخصی را طی کنند در سطح جدیدی از اهمیت قرار می‌گیرد. به این علت است که  باید از  پرسنل فروش خود بخواهید تا به همة مشتریان احتمالی تلفن کنند. مشروح مشخصات موقعیت غرفه را با آنها در میان بگذارید، همچنین هر مزیتی را که این مکان دارد؛ مثلا شاید در کنار رستوران واقع شده باشد که به این ترتیب می‌توانید هنگام صرف ناهار یا قهوه ملاقات آسوده‌ای داشته باشید.

 

مشتریان را با نامه بمباران کنید:

اینجاست که می‌توانید قدرت پیغام‌های فوری وب را به کار گیرید. اگر قبلا آدرس پست الکترونیکی (ای‌میل) مشتریان و خریداران احتمالی خود را داشته باشید، فرصت خوبی در اختیارتان است. قبل و در زمان برگزاری نمایشگاه آنها را با ای‌میل بمباران کنید. زیرا وقتی در سفر هستند همیشه ای‌میل‌های خود را بررسی می‌کنند. در این نامه مسیر دقیق غرفة خود،‌ شمارة ‌آن، جایزه‌ها‌ و شاید انگیزه‌های زمانی را روشن کنید. مثلا به آنها یادآوری کنید که نایب رئیس فقط بین 10 صبح تا 2 بعدازظهر روز سه‌شنبه حضور خواهد داشت، ‌یا فقط در روز چهارشنبه جایزة سفر مجانی داده می‌شود. اگر قابلیت‌های HTML داشته باشید،‌ حتی در این نامه‌ها می‌توانید نقشة الکترونیکی رسم کنید.

 

نگویید؛ نشان دهید:

 برای ارسال پیام خود از ساک دستی استفاده کنید. مردم ساک‌هایی را که در نمایشگاه توزیع می‌شوند دوست دارند و باخود به هر کجا می‌برند. قبل از نمایشگاه چنین ساک‌هایی را تهیه کنید و نقشه‌ای روی سمت بیرونی آن چاپ کنید که چگونگی رسیدن به غرفة شما را نشان می‌دهد‌. این ساک‌ها را بین مشتریان احتمالی خود توزیع کنید. اگر امکان داشته باشد آنها را کنار در ورودی نمایشگاه توزیع کنید

 

روی جایزه تاکید کنید:

به بازدیدکنندگان غرفه جایزه می‌دهیم. قبل از نمایشگاه نامه‌ای برای آنها ارسال کرده و نوع حضورشان را در غرفه خود جهت کسب جایزه مشخص کنید.

 

ترکیب تبلیغاتی:

در اینجا تبلیغات مشترک با شرکت‌های دیگری که خدمات یا محصولات مکمل را ارائه می‌دهند، در محدودة سالن نمایشگاهی ترتیب می‌دهید. محصولات یا نوشته‌های شرکت‌هایی را که با شما مکمل هستند، در صورت تمایل آنها، ارائه دهید. حتی شاید بخواهید ترتیبی دهید که کارکنان شما بازدید‌کننده را تا غرفة آنها همراهی کنند. این امر به خریدار بالقوه این حس را القا می‌کند که شرکت شما بزرگ‌تر از آنچه واقعا هست، بوده و دامنة دسترسی به شما در واقع از در ورودی آغاز می‌شود. حتی شرکت‌هایی را دیده‌ایم که در اجرای تبلیغات خود، خریدار را تشویق می‌کنند از چندین غرفه بازدید کند.

 

مشتری را در هتل هم دنبال کنید:

هر کجا که خریداران می‌ایستند، جایی است که باید پیغام خود را ارسال کنید‌ و این کار ساده است. یک روش سریع برای رسیدن به اهداف این است که با هتل‌ها هماهنگ کنید تا ساک‌های دستی شما را در اتاق مهمان‌ها توزیع کنند. هتل‌ها کانال‌های تلویزیونی داخلی دارند و می‌توانید برای پخش آگهی‌های خود از آنها استفاده کنید.

 

از یکی از کارمندان خود برای تبلیغ استفاده کنید‌:

این تدبیر ساده‌ای است. اگر کارمند کافی دارید او را با اونیفورم مارک تجاری خود به راهروها بفرستید. این علامت تجاری می‌تواند روی دکمه، تی‌شرت، یا به نوعی دیگر قرار بگیرد. بهتر است این نشان بزرگ باشد و از مردم دعوت کند که سوالات خود را دربارة شرکت شما و محصولات آن بپرسند. شرکت سیستم‌های بینایی‌سنجی در نمایشگاه Networld+Interop آتلانتا چند تن از کارمندان خود را با کت آزمایشگاهی به رنگ نارنجی براق به محوطة نمایشگاه فرستاد تا نوشته‌های شرکت را توزیع کنند. این کت‌های چشمگیر با نشان نارنجی روشن شرکت هماهنگی داشت و‌ از دور توجه همگان را به خود جلب می‌کرد.

 

بازدیدکننده را به سوی خود جلب کنید:

از کارکنان خود بخواهید در اطراف سالن قدم بزنند و جایزه‌ها و نوشته‌های شرکت شما را توزیع کنند و بازیدکنندگان را به سمت غرفة شما راهنمایی نمایند. مردم به خاطر موقعیت مکانی غرفه از شما دوری نمی‌کنند، بلکه به این خاطر که شما قبل از نمایشگاه و حین نمایشگاه دلیلی مجاب‌کننده برای بازدید از غرفة خود به آنها ارائه نمی‌کنید.

 

به آینده بیندیشید، انتخاب‌های خود را بشناسید:

گاهی بهترین راه برای حل یک مشکل این است که در وهلة اول از وقوع آن جلوگیری کنید. با نقشة طبقه آشنا شوید و فهرستی از مکان‌های برتر و ترجیحی خود تهیه کنید. معمولا در اولین روز نمایشگاه برای نمایشگاه بعدی در خصوص جانمایی مذاکره می‌شود. شاید برای تصمیم‌گیری چند دقیقه بیشتر فرصت نداشته باشید؛ پس آماده باشید و طرحی احتمالی داشته باشید.

 

اگر غرفه شما در دورافتاده‌ترین نقطة یک نمایشگاه واقع شده است با این تمهیدات دستیابی به غرفة خود را تسهیل خواهید کرد.

 


منبع وب سایت مرکز تهران فنون